{الَّذِينَ قَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُوا قُلْ فَادْرَءُوا عَنْ أَنفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنتُمْ صَادِقِينَ(١٦٨)}
آل عمران
لم يكتف المنافقون بانصرافهم عن الإسهام مع المؤمنين في القتال، و السعي في إضعاف الروح المعنوية للآخرين، بل عمدوا إلى لوم المقاتلين المجاهدين بعد عودتهم من المعركة، و بعد ما لحق بهم ما لحق قائلين لَوْ أَطٰاعُونٰا مٰا قُتِلُوا.
فيرد عليهم القرآن الكريم في الآية الحاضرة قائلا اَلَّذِينَ قٰالُوا لِإِخْوٰانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطٰاعُونٰا مٰا قُتِلُوا قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ اَلْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ .
يعني أنكم بكلامكم هذا تريدون الادعاء بأنكم مطلعون على عالم الغيب.
و إنكم عارفون بالمستقبل و حوادثه، فإذا كنتم صادقين في ذلك فادفعوا عن أنفسكم الموت، لأنكم طبقا لهذا الادعاء ينبغي أن تعرفوا علة َموتكم، و تقدرون على تجنبها، و تحاشيها، و إبطال مفعولها.
افرضوا أنكم لم تقتلوا في ساحات الجهاد و الشرف، فهل يمكنكم أن تضمنوا لأنفسكم سنا طويلا، و عمرا خالدا؟؟ هل يمكنكم أن تمنعوا الموت عن أنفسكم أبدا و دائما؟؟ فإذا لم يمكنكم تحاشى الموت هذه النهاية المحتّمة لكل نفس فلماذا تموتون في الفراش بذل و هوان، و لا تختارون الشهادة و الموت بشرف و عز في ساحات الجهاد ضد أعداء اللّه و أعداء الرسالة؟؟
تفسير : گفتههاى بى اساس منافقان منافقان علاوه بر اينكه خودشان از جنگ احد كناره گيرى كردند و سعى در تضعيف روحيه ديگران نيز نمودند ، بهنگام بازگشت مجاهدان زبان به سرزنش آنها گشودند و گفتند : اگر آنها از فرمان ما پيروى كرده بودند كشته نمى دادند .
قرآن در آيه فوق ، به گفتار بى اساس آنها پاسخ مى دهد و ميگويد : ( الَّذِينَ قالُوا لإِخْوانِهِمْ وَقَعَدُوا ) . . . آنها كه از جنگ كناره گيرى كردند و به برادران خود گفتند اگر از ما اطاعت كرده بودند هيچگاه كشته نمى شدند به آنها بگو اگر قادر به پيشبينى حوادث آينده هستيد مرگ را از خودتان دور سازيد اگر راست مى گوييد .
يعنى در حقيقت شما با اين ادعا ، خود را عالم به غيب و با خبر از حوادث آينده ميدانيد كسى كه چنين است بايد علل و عوامل مرگ خود را بتواند پيشبينى كرده و خنثى سازد آيا شما چنين قدرتى داريد ؟ ! و آن گهى اگر شما در ميدان جهاد و در راه سربلندى و افتخار كشته نشويد آيا عمر جاويدان خواهيد داشت ؟ آيا مى توانيد مرگ را براى هميشه از خود دور سازيد ؟ بنا بر اين شما كه نمى توانيد قانون مسلم مرگ را از ميان ببريد پس چرا در ميان بستر با ذلت بميريد چرا با افتخار در ميدان جهاد در برابر دشمن شربت شهادت ننوشيد ؟ .
در آيه فوق ، نكته ديگرى وجود دارد كه بايد به آن توجه كرد :
و آن اينكه از مؤمنان تعبير به « برادر » شده در حالى كه هرگز مؤمنان برادر منافقان نيستند ، اين يك نوع سرزنش به آنها است كه شما مؤمنان را برادر خود ميدانستيد چرا در اين لحظات حساس ، دست از حمايت آنها برداشتيد و لذا بلا فاصله بعد از تعبير « اخوانهم » جمله « قعدوا » يعنى از جنگ بازنشستند ذكر شده آيا انسان ادعاى برادرى ميكند و بلا فاصله از حمايت برادر خود باز مى نشيند ؟ ! .
الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل
ج٢ ص٧٧٦.
__
آيات_الجهاد
على طريق القدس
مدرسةأهل البيت
اللهم عجل لوليك_الفرج
محاسن_الكلام
للانضمام إلى مجتمعنا على الواتس اب:
https://chat.whatsapp.com/HQ5StBT435DGhOlHxy1VhT